Sabtu, 16 Julai 2011

bagaikan mimpi

tidak terkata aku tatkala aku sampai di wad ICU...semuanya bagai mimpi...aku melihat sekujur tubuh kecil kaku diatas pangkuan ibunya....sayu aku melihatnya....tidak terkata apa....diusap,dicium,dibelai tubuh kecil itu dengan penuh kasih dan sayang dan bagai tidak mahu berpisah....tatkala doktor mengesahkan pemergianya lagi aku tidak terkata tubuhku menggigil...ketika itu aku melihat kakak ku sudah tidak terkawal dia memeluk erat tubuh suaminya...aku melihat mata abang iparku turut  mula berkaca tetapi ditahan olehnya...mungkin dia tidak mahu isteri menjadi lebih lemah....aku tidak tahan melihat derama itu...aku terus keluar dari wad dan menunggu kehadiran adik beradikku yang lain....

tidak lama kemudian aku melihat beberapa jururawat mengusung jenazah kecil itu aku langsung tidak memandang kearahnya....namun mengiringi jenazah sehingga ke van jenazah...tatkala kain yang menutupi jenayah tadi dibuka aku sekali lagi memalingkan muka ku....aku sudah tidak boleh menahan kesedihanku....aku rasa kosong.....apabila van jenazah beransur pergi aku terus memeluk tubuh wanita yua itu yang ku panggil dengan gelaran "mama"...aku menanggis sepuas-puasnya aku sudah tidak menghiraukan orang yang ada disekelililngku....

tiba-tiba handset ku berbunyi...kakak ku meminta aku menemaninya dan abang iparku didalam van jenazah untuk membawa jenazah kecil itu pulang ke kampung....sepanjang perjalanan aku mengharapkan yang berada di dalam keranda itu bukan DIA tetapi orang lain...tapi apakan daya takdir Tuhan tiada sapa boleh menghalangnya.....sepanjang perjalanan dari hospital ke kampung kami tidak putus-putus membacakan surah Yassin tok jenazah....

dalam sedar dan tidak van sudah memasuki latar rumah kampung kami....aku melihat keliling semua persiapan untuk jenazah sudah disediakan....aku duduk terdiam di sudut rumah selepas bersalaman dengan orang kampung....selepas jenazah disembahyangkan bergilir-gilir kami anak beranak mencium dahi jenazah...aku sungguh sayu tatkala ayahku mencium dahi jenazah penuh rasa kasih sayang dan kehilangan...kini giliran aku...Alhamdulillah air mataku ketika itu sudah kering...sekejap aku menciumnya...jika diikutkan hati ingin saja aku memeluk erat tubuh kaku itu dan tidah mahu berpisah....

kini aku hanya dapat melihat 2 batu nisan di atas pusaranya untuk melepaskan rinduku.....sumpah ketika aku menulis blog ini aku amat merinduinya.....tapi apakan daya....walaubagaimana pun sekarang dia sudah menjadi salah seorang penghuni syurga Allah yang menanti kehadiran ibu bapanya....aku salalu berharap dialah bidadari syurga yang paling cantik...kepada SITI ZULAIKA aku amat menyanyangimu dan merinduimu tiada siapa pun yang dapat mengantimu.....



Tiada ulasan:

Catat Ulasan